Sten-träning

2011-05-10 @ 17:20:08
Hade min första träning för Sten Lindgren. Och måste säga att han var helt fantastisk! Jag fick Matador igen, han är ganska så pigg. Och jag är inte höjdrädd direkt, utan jag är mer farträdd. Men i slutet av passet var jag inte ett dugg rädd! Sten var ett fantastiskt stöd. Han var oerhört positiv och glad. Och det smittade verkligen av sig!
Matador var fin, han kan sin grej, men eftersom jag är lite farträdd så är jag ibland dum och börjar ta i honom. Jag var även lite orolig över att jag höll honom lite mycket i munnen över hindret, Sten sa dock att jag inte gjorde det, lyckligtvis! Och annars så gick det fint!
Vi hoppade den här övningen; (jättedålig bild, men hoppas att ni kan se på ett ungefär ändå)

Vet inte hur bra man ser men ja... De två hindrena i mitten var sockerbitshinder. Banan börjar högst upp i vänstra hörnen och vi hoppade självklart i galopp.
Målet var att vi skulle kunna reglera hästarnas galoppsprång mellan hindrena på långsidan och lära oss känna när vi behövde öka lite och när vi behövde minska lite. För mig var det ju såklart inga problem, jag kom på rätt antal galoppsprång hela tiden, men Matador kunde ju som sagt sin grej, så det ska jag inte ta åt mig äran för.
Hindrena låg på cirkus 70-80cm skulle jag tro, men jag frågade inte och jag räknade inte heller hålen.

Två st åkte av. Emelie's häst bockade. Och hästen som Richard red stannade på hindret nere i högra hörnet ett par gånger. Där var Sten fantastiskt. Han poängterade att "hästar är inga maskiner", och sedan tog han reda på anledningen till att hon stannade, vilket var att det var något läskigt borta vid hindret som kom efter. Så Richard fick rida förbi där och sedan gick det super.


Tyvärr så är det inga mer hoppass denna terminen :( Hade gärna velat hoppa ett par gånger till, det var underbart.


Nu ska jag strax upp och rida häst nummer två, min egen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0