Skarpa bett

2011-05-28 @ 07:35:00
Jag är emot skarpa bett. Om det nu är så att man behöver rida sin häst på skarpa bett tycker jag att man ska se över sin ridning och hästens lydighet och utbildning.
Är en häst riden rätt och ryttaren duktig så ska inte skarpa bett behövas. I min mening är skarpa bett oftast onödigt lidande för hästens del, och allt för många som egentligen inte behöver skarpa hävstångseffektsbett rider på dem.
Det kanske bara är jag, men visst ser man en massa skarpa bett på tävlingar (främst ponnytävlingar om man nu ska vara sådan), men likförbannat så sticker hästarna titt som tätt. Varför ska man då rida på ett skarpt bett, om man ändå inte kan hantera hästen? Varför ska man överhuvudtaget rida en häst som man inte klarar av att rida på mjukare bett? Varför vill man att hästen ska ta skada för att man själv inte klarar av den? Varför ska man låta sin egen okunnighet förstöra hästens mun? För mig tar frågorna egentligen aldrig slut, då jag aldrig för allt i världen skulle utsätta min häst för det.

Det är en sak om det behövs någon gång ibland, tex. vid uteritt eller om man inte hoppat på länge. Då kan jag förstå varför man väljer att rida på ett lite skarpare bett. Men ofta eller till och med hela tiden? Nej fy.
Speciellt om man är liten, då kan jag förstå om man vill ha ett skarpare bett. Jag är själv kort och vet hur det är att inte ha något att sitta tillbaka med. Men är man normallång eller för lång (haha hej ponnytävlingar igen) så ska det inte finnas någon anledningt till att rida på ett skrapt bett.

Ser jag en ryttare som rider på ett skarpt bett brukar jag oftast anta att den är okunnig. Tyvärr finns det ju även dem som antar att en ryttare som rider på skarpt bett är duktig. Men så är det verkligen inte. När man kan rida sin tokpigga häst ordentligt på rakt eller tredeleat bett, då är man duktig.


Kommentarer
Postat av: josefine

Håller med! Förutom om att det är ok för att man är kort. En häst känner alla signaler, små som stora. Och ridningen sitter ju i höfterna/bäckenet så längden på ryttaren ska ju inte spela roll så.

2011-05-28 @ 09:11:58
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0