Hur jag planerar träningsscheman

2011-05-24 @ 08:04:00
När jag planerar Biscayas träningsschema brukar jag ha ett par saker i åtanke;

1. Hästens fysik och psyke. Orkar hästen med arbetet eller kommer dte att köra slut på den, fyskiskt som psykiskt? Får hästen arbeta för lite?
2. Rid ut ofta. Det är roligt, och alla hästar, unga som gamla, starka som svaga, mår bra av att få slappna av och komma ut i skogen. Jag brukar göra så att jag rider ut minst var tredje dag.
3. För mycket dressyr gör att hästen kan tappa motivationen. Jag rider dressyr max två dagar i rad.
4. Varieraaaa! Hör ihop lite med punkten ovanför. Men ridningen ska vara rolig för hästen. Nöt inte samma saker hela tiden.
5. Vad är mina mål? Vill du göra galoppirutetter är kanske inte skogsridning varje dag det mest optimala, vill man nå 120cm får man lägga in regelbundna hoppass istället för att baaara rida dressyr. osv. tex. Ganska uppenbara jämförelser nu men ah.
6. Gå mycket efter känsla. Känns det som att hästen är trött och okoncentrerad redan innan du suttit upp inför dressyrpasset? Rid ut istället! Är hästen lite extra stel när du planerat att rida ut? Rid igenom hästen innan och skritta ut sedan då! Det är inte hela världen om det inte blir som planerat.


Vad brukar ni tänka på när ni planerar era ridpass? :)

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Att variera arbete och underlag :-)

2011-05-24 @ 08:54:22
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0