Dressyr för Sofia

2011-05-07 @ 01:18:36
Blev ingen hoppning idag, fick bli dressyr istället för det blev tydligen ett missförstånd från min sida? Och hoppbanan var upptagen så :( Aja, blev lite dressyr i alla fall, och måste säga att det gick superbra! Hon tog vänstergalopp två gånger med mig, dock är jag för långsam med att driva framåt när hon fattar, så hon bryter av nästan direkt.
Men Sofia gav mig en superbra övning så ska köra på den.
Börjar med att trava på liten volt, sedan flyttar man ut hästen på en större volt, och fattar sedan galoppen ur flyttningen. Hon var på väg att ta vänster nästan varje gång, men eftersom jag inte är med och driver ordentligt så blir det bara en halvfattning, sedan rusar hon iväg i trav/tar högergalopp. Och jag ska trava lite mellan varje fattning, för hon blir alldeles för taggad och på om man försöker ta en ny fattning direkt efter.
Sofia satt upp med, Biscaya såg kalasfin ut i travarbetet, och hela två varv i stora ridhuset lyckades de med!

Sofia sa att hon tycker att jag ska rida med sporrar så att B tar skänkeln ordentligt, just nu går hon mest och ignorerar både spö och skänkel. Men senaste gången jag red med sporrar slutade det ju med en hjärnskakning för att det inte var så populärt hos hästen. Och det är ju inte så roligt. Men jag får se! Ska göra som så att jag fokuserar på att hon ska ta skänkeln och verkligen gå framåt i fortsättningen, för jag är själv lite bekväm och går inte på henne riktigt och låter henne komma undan emellanåt. Märker jag ingen skillnad så får jag väl prova sporrar och hoppas på det bästa haha ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0