Bett jag aldrig skulle stoppa i en hästs mun

2011-05-26 @ 16:17:26
(vet att jag gjort ett sånt här inlägg tidigare för en väldans massa månader sedan, men gör ett nytt)

Pessoa bett.
Tror att de flesta förstår varför. Även om jag är emot skarpa bett så är jag inte emot pessoat för att det skulle vara skarpt, jag är emot det för hisseffekten, att hästen aldrig kan få en eftergift och alla dubbla signaler det ger som leder till att hästen jobbar i felaktig form och där med på lång sikt kan ta skada.
Skulle aldrig någonsin rida på detta.


Jag räknar även in övriga bett med hisseffekt här. Diverse stångbett utan kedja osv.

Bett med port. (tungfrihet)

Dessa bett är vedervärdiga. Allt tryck hamnar på lanerna, vilket självklart bidrar till smärta och skador. När man tar i tyglarna reser sig bettet och porten trycker alltså i gommen. Då kommer hästen alltså att gapa. Och vad gör vi då? Jo, vi spänner in den med diverse remmar. Smärtsamt för hästen? Ja.
Förstår inte heller hur bettet ska fungera riktigt. Hästens tunga är ju inte sådär smal? Hur kan den då få mer frihet när den inte ens kan få igenom tungan där? Nä. Dumt tänkt.


Det sista bettet förstår jag absolut inte. Där har man ju till och med satt en droppe ivägen för porten? Hallå eller?

Tvådelade bett.
Då ett tvådelat bett har en brytpunkt i mitten kommer bettet att forma sig lite som ett V och peta hästen i gommen när man tar i tyglarna. Speciellt om bettet i fråga är för långt. Aj.

Waterford bett.
Det kanske bara är jag, men med såhär många brytpunkter måste det ju vara omöjligt för bettet att inte klämma, fastna, stöta i osv. någonstans i munnen?



Finns det något bett ni vägrar rida på?


Kommentarer
Postat av: josefine

Alla du nämnt ovan förutom det 2delade. :-) I det fallet så väljer min häst mundel, utav de milda betten. Rakt, 2delat och 3delat. Skulle inte få för mig att stoppa in något för att JAG tycker det verkar bättre, utan hon väljer själv vad hon trivs med. Att stoppa in ett bett hästen inte gillar för att man själv tycker det verkar bäst tycker iaf inte jag är riktigt ok.

2011-05-26 @ 18:12:34
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Paulina

Håller med om de flesta betten faktiskt. Både tvådelat och tredelat trycker i hästens gom, så länge man ser vad hästen tycker och inte trycker ihop nosen med t ex nosrem tycker jag det är okej att rida med de betten. Jag använder nosrem för att det är snyggt, brukar därför sätta den väldigt löst så att han kan gapa ändå. Men det gör han ju inte eftersom han går bra på tredelat :)

2011-05-26 @ 22:32:16
URL: http://paulinaonisse.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller med dig på mycket av det här.. Jag länkade din blogg och tog 2 bilder på ett av de starka bettet, hoppas det var helt okej! / Sofie

2011-06-17 @ 15:11:24
URL: http://skoogsmuullarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0