Träningspass/allmänt

2011-02-23 @ 03:06:18
I måndags fick det bli longering. Vilket gick skitdåligt egentligen, men hon var positivt inställd, så det kändes ändå bra. Grejen är bara att hon verkligen övertolkar mig. Säger jag "hooo" (haha), för att hon ska sakta ner farten lite blir det tvärstopp, smackar jag gasar hon på som en tok, och när hon galopperar tar hon alltid massor av fart i ena hörnen och brallar iväg en bit längst med långsidan, självklart med mig hängandes som en vante i linan. Antar att det är för att hon är så obalanserad i galoppen. Skitsvårt verkligen.
Hade inspänningstyglar (köpte en longergjord i syntet, och ett par inspänningstyglar från Lippo förra veckan) och så, och det gick bra, blev inga protester trots att hon inte är longerad med det innan. De var dock lite långa, fungerade bra i skritten, men i trav och galopp hjälpte de inte till så värst mycket. Får ta och göra ett par hål i dem.
Ska nog ta och gå en tömkörningskurs också, så att jag kan börja tömköra henne. Hon behöver ju få muskler och lära sig att balansera sig utan att jag sitter på innan hon kan göra det med mig på. Så ska försöka jobba ganska mycket från marken den närmsta tiden.
Idag fick hon sig en kort promenad bara. Hon hade tydligen varit lite hängig tidigare under dagen, legat ner i hagen och sådär. Sofia hade då gett henne vatten och då hade det blivit bättre, så antar att hon dricker väldigt dåligt. Avskyr att vattnet bara fryser nu på vinter.

Och lite uppdatering om Krabat; Mamma jobbar med NH-övningarna hon fick av tränaren (ett mer detaljerat inlägg om det kommer senare!), och de gör redan otroliga framsteg! Krabat är redan mer harmonisk att hantera från marken, han koncentrerar sig på sin uppgift istället för att vara i en annan värld och han följer mamma som en hund. Ibland är dte bra att vara öppensinnad!



På söndag får vi en ny inackordering till stallet, den ska tydligen gå med Biscaya & Krabat. Ojämnt antal hästar blir det då alltså. Vi får väl se hur det går. Biscaya blir nog inga problem, men Krabat är helknäpp ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0