Skola

2011-02-02 @ 15:34:03
Sitter i skolan och skriver om hästens rörelseapparat. Hjälp vad komplicerade våra kära fyrbenta vänner är. Långa krångliga ord, krapalleder, seninlagrade muskler, skenben och allt jag vet inte vad. Hur ska jag lyckas komma ihåg allt detta? Jag har minne som en guldfisk.
Fast jag försöker lägga så mycket som möjligt på minnet, inte bara för att jag ska lyckas få godkänt, utan även för att jag vet att allt detta är bra att kunna så att jag ska kunna förstå hur min häst fungerar och så att jag kan använda detta när jag lägger upp ett träningscheman.



En av frågorna jag svarat på är; "Diskussion – vilken typ av träning skall man bedriva med en hobbyhäst/olika typer av tävlingshästar. "

För mig är det väldigt viktigt med varierad träning, oavsett gren. Inte bara för att alla delar av hästen behöver tränas, utan även för att hålla hästens motivation uppe (något jag har väldiga problem med min häst nu på vintern när man inte kan rida ute lika mycket och det ofta är många andra i ridhuset så att man inte kan plocka fram hinder eller longera och sådär) Sedan får man utgå lite ifrån vad man har för inriktning, för du får ju självklart inte en spänstig hopphäst om du bara hoppar en gång varannan månad. En hopphäst behöver hoppas relativt ofta och regelbundet så att den behåller sin spänst. Och du får inte en dressyrhäst med stora fina gångarter om du bara luffar runt i skogen och ja, ni förstår säkert min poäng.
Något som är viktigt att komma ihåg när man tränar sin häst är att muskler stärks snabbare än vad leder, skelett, senor osv. gör, därför är det viktigt att man lägger upp ett långsiktigt träningschema.

Lägger ni upp något träningsschema eller lullar ni mest runt? Och vad har ni för inriktning och mål med era hästar/eran ridning? :)

Själv så lägger jag upp ett schema på vår-sommar-höst, medan hon på vintern får lite halvvila.

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag planerar alltid ridningen så att vi ska få lite av varje. Varierat underlag och träning. Har regelbunden hoppträning varje vecka och så ofta som det går även dressyrträning. Sen försöker jag få in intervaller, ren skrittur utav krav, övergångar, lösgörande, tempoväxlingar osv.



Givetvis gör jag lite av varje då och då, men i huvudsak brukar jag planera t.ex "övergångar" så att jag har något speciellt att fokusera på. Beror även på dagsformen på mig och häst.



Sen äre ridhus/ridbana 2ggr/vecka, resten skogen/vägen.

2011-02-02 @ 21:27:57
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0