Dagens träningspass

2011-04-12 @ 02:23:08
Blev galoppfattningar på utebanan. Det var så varmt att jag kunde rida i tjocktröja - och ändå tycka att det var lite för varmt.
Hon fick sig en ordentlig rykt innan passet. Klippte manen lite jämnare, klippte av pannluggen, friserade hovskägget. (Efteråt klippte jag även av en bit på svansen)
Passet gick i alla fall bra. Hon kändes inte alls lika tung som hon gjort tidigare när jag red på utebanan. Hon var bara lite seg i skritten, men i trav och galoppbjöd hon på riktigt fint! Hon var dock lite spänd och hon lossnade aldrig helt under uppvärmningen, dock så vet jag att hon alltid lossnar av galoppfattningar, så jag gick på dem ganska tidigt.
Höger gick kalasbra. Inga klockrena fattningar än, utan det blir fortfarande ett par travsteg förmycket efter att jag gett hjälpen, men det är ingen slängtrav utan en lugn trav. Och även om hon ville lägga sig i ett högre tempo kunde jag lätt korrigera det utan att hon bröt av. Galopperade ganska korta sträckor och försökte hålla henne i ett lugnare tempo. Ville inte ta några längre sträckor i en långsam galopp för jag vill inte att det ska bli för jobbigt för henne, utan jag ser helst att hon är positiv till arbetet jag ber henne utföra, och det är svårt att vara positiv när man är trött.
Och nu till vänstergaloppen. Alltså. Den är så jäkla nära nu. Hon är på väg att ta den, så hamnar jag lite ur balans för att hon hamnar lite ur balans, och då smiter hon och tar höger istället. Men nu försöker hon i alla fall och det känns verkligen att det är jättenära. Hon tjurar inte heller ihop som hon tidigare gjort, utan hon försöker, men det krävs en sista ansträngning från hennes sida som jag har ganska svårt för att plocka fram. Hon är ju inte dum alltså, hon tar ju såklart den lätta vägen om hon får en chans att ta den, men hon gör i alla fall ett ärligt försök och det är ett oerhört framsteg. Blir så stolt över henne. Hon har kommit så långt på så kort tid och nu börjar verkligen poletten ramla ner. Så himla lite kvar nu. Ska kräva liiite mer nästa gång och se om hon köper det.
Såhär såg hon ut idag;




Dagens outfit;
Träns - Gold medal artemis
Bett - Nova
Sadel - Prestige green star
Padd - Mattes
Schabrak - Schockemöhle
Stigbyglar - Sprenger
Framskydd - Protector
Lindor - Schockemöhle


Kommentarer
Postat av: Julia Lundgren :)

fin blogg (:



besök gärna min och lämna en liten kommentar :)



http://nielsochjulia.blogg.se

2011-04-12 @ 22:16:26
URL: http://nielsochjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0