Människor som spöar sina hästar efter att de vägrat

2010-05-23 @ 20:36:30
Det finns en sak som jag aldrig kommer bli klok på. Och det är människor som spöar sina hästar efter att de vägrat på ett hinder.
En häst stannar inte utan anledning, och väldigt ofta beror det på ryttaren. Ryttaren ska sitta tyst som en mus de sista galoppsrången fram mot hindret, trots detta så envisas vissa med att börja trilskas ändå. Men det kan även bero på andra saker än ryttaren, tex. att den har ont, att den missbedömt avståndet osv. Och själv så vill jag hellre att min häst stannar om den har ont, om jag stör den eller om den/jag missbedömt avståndet. Speciellt om fallet är så att det är jag som stör den, då kan jag förhoppningsvis lära mig något från det. Jag vänder hästen, fattar galopp och kommer igen helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Dock, så finns det vissa ryttare som smäller till sina hästar med spöt efter att hästen vägrat. (Detta kan ni knappast undgått att se)
Och jag förstår verkligen inte varför. Som jag nämnde ovanför, en häst stannar inte utan anledning, och jag tycker verkligen inte att hästen förtjänar ett slag när den visat att något var fel. Er häst är er vän, mer ryttare borde behandla sin häst efter det också.


Sorry för dålig bild, men den är printad från den här videon. Som jag tycker att ni borde se, innan ni spöar er häst. I de flesta av fallen så syns det väl att det är ryttarens fel.


Fy skäms säger jag bara.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Det är ju skillnad på bestraffning och tillrättavisning.

Jag själv använder aldrig spö, men jag tycker att alla ska få kunna göra som dom vill. Många ryttare rider med spö och använder det, men på olika sätt. Om man tycker det är jobbigt att se, så titta bort. Så länge det är tillåtet att rida med spö så kommer folk att göra det, och en del kommer tyvärr använda det på en mindre roligt sätt för hästen. Men det är inte mycket man kan göra åt det.

2010-05-24 @ 11:23:01
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Josefine - hästblogg

Det finns ju så otroligt många okunniga som gör helt fel och många hästar kommer till skada av detta och/eller blir inte lika bra som dom hade kunnat bli med en bra ryttare. Men så är verkligeheten och det måste man acceptera. Dock tycker jag att du drar alla som spöar sin häst över en kant. Man kan faktiskt använda spöt på ett bra sätt, tillrättavisning. Inte alls elakt utan visar bara hästen vad som är rätt och fel. Självklart håller jag med dig om att spöa hästen vid fel tillfällen är bara urdumt, men spöt kan faktiskt komma till bra användning också. Dock så ser man ju inte det så ofta...

2010-05-24 @ 21:19:48
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: nicole

håller med dig om att man aldrig ska spöa uppsin häst men ibland så hoppar hästen för att den är dum..DOCK om man nu ska lägga på spöt på hästen tycker jag att man ska "peta" med spöt bara visa att man har ett. Aldrig ska man slå sin häst. En gång när jag hoppade min häst ett hinder, hoppade vi det flera gånger utan problem men sen helt plötligt när vi skulle hoppa det igen stannade han, för att vara töntig, då tycker jag ändå att det är ok att lägga på spöt. Men självklart finns det ju gränser!

2010-05-25 @ 00:16:16
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: sofie

Det är skillnad på att stötta hästen mot ett hinder med hjälp av rösten och att misshandla den...

2010-05-25 @ 17:37:47
Postat av: Celine

Finns nästan alltid en anledning till att hästen gör som den gör. Stannar den plötsligt på ett hinder gör den det förmodligen för att den är osäker, inte dum. GUD KAN INTE FOLK SLUTA SÄGA ATT HÄSTAR ÄR DUMMA.



Jag gillar inte spön, tycker röst och säte räcker gott och väl, skänklar i formningssyfte och kommunikationen med munnen enbart för att ge stöd och stimulans samt ställning. Men allt det vet du redan, tror du har koll på vad jag tycker <3

2010-05-27 @ 14:37:29
URL: http://celinechristina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är djurplågeri att slå sin häst. Och hästar vill aldrig vara dumma. Då är det något annat fel, oftast på ryttarens bristande ledarskap.

2011-02-07 @ 16:00:50
Postat av: Nina

Bra skrivet ;) Men det sjuka är ju att många inte ens tycker att de slår hästen när de smäller till den med spöet... Riktigt hemskt, jag kan säga att jag inte alltid varit en ängel under min hästtid, men den tiden är deffinitivt förbi!!! Man mår egentligen inte bra själv om man håller på och slår djur och är elak...



Jag blir inte alltid klok på min häst, han kan göra grejer som verkligen känns som en "dumhet", men aldrig att jag slår honom för det, min tränare syftar på att mycket är just i mitt huvud så då kan jag abslut inte straffa hästen när det är jag som har problem ;)



Jag rider dock alltid med dressyrspö, men inte för att slå, endast för att flytta baken osv ;)

2011-07-19 @ 10:26:19
URL: http://brahastfakta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0