Dagens träningspass + svar på tal

2010-05-25 @ 21:46:35

Börjar med ett svar på en fråga:


"Postat av: Caroline
Bor du långt ifrån Skara hästsport?"

- Nej, jag bor bara 10min, en kvart därifrån. Bor i Varnhem <:

Och ang. detta inlägget, om ryttare som spöar sina hästar:
Fick bland annat höra att;
1. Det är skillnad på att peta på hästen och att spöa.
- Detta är jag självklart medveten om. Men jag skrev inte att jag störde mig på folk som petar på sina hästar, det gör till och med jag, utan jag skrev om folk som verkligen spöar dem. Att peta på den INNAN den stannat, om man känner att den tvekar, är en tillrättavisning, att slå den efter att den har stannat är en bestraffning.

2. Att jag drar alla som rider med spö över en kant.
- Självklart gör jag inte det. Jag rider själv med spö, det är inget jag är stolt över, men det underlättar. Säger dock 'pekpinne' istället för spö, eftersom jag inte använder det som bestraffning, utan använder det endast i syftet av visa min häst vad hon ska göra, med ett lätt pet bakom skänkeln om hon inte flyttar osv.



Tycker att ni borde läsa lite noggrannare innan ni kommenterar, ni vet oftast inte varför den stannar, alltså kan ni slå den pga. något ni själva orsakat, och det är DET som gör mig irriterad och arg. Självklart är det annorlunda om man märker att hästen trilskas, men då lägger man på spöt redan innan hästen har stannat.





Och nu till dagens ridpass:
Red inte så värst länge, koncentrerade mig mest på skrittarbete, skritt är ju trots allt den gångart som stärker hästen mest.
Red henne på novabettet för andra gången, och hon älskar det! Hon skummar och är helnöjd!

Mitt i ridpasset så kommer stallets shettis in, den är pytteliten och vit, Biscaya blev livrädd för den, haha, så typiskt hästar.






Här är shettisen, inte så skräckinjagande tycker jag!


Ska strax skriva ett inlägg om mina nya inköp! (eller ja, novabettet har jag ju redan nämnt, men fick med mig lite annat fint från Skara hästsport med!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0