Angående importhästar

2010-05-19 @ 00:56:09
Jag tror att jag är en av de få som faktiskt är emot importhästar. Eller ja, inte emot. Men jag tycker att importen ska minskas.

Detta tycker jag för att många hästar från tex. Tyskland, och framför allt Holland nu när Totillas blivit så känd, blir sönderridna. Det pågår så otroligt mycket fusk, många hästar drabbas av kotledsinflamation, och sedan ger man dem smärtstillande när någon ska komma och provrida, och sedan när man kommer hem med hästen håller den någon månad och sedan har det skitit sig. Så får man döma ut hästen och sälja de billigt.
Ett exempel på en sådan häst är ett av min stallägares avelston. Ett superfint sto, på bara 8år, hon hade alltså en massa tävlingsår framför sig. Men ja, hon drabbades av kotledsinflamation och får nu gå som avelsto istället. Galet synd, med tanke på hennes ålder och kapacitet.

Sedan kommer självklart den långa transporten. Transporter är oftast väldigt stressande för djuren, även om de är vana. Och en sådan lång väg med, det är helt tokigt. Vissa stannar inte ens på vägen och låter hästen sträcka på benen och vila ordentligt.

Och till sist: Det drabbar våra svenska uppfödare. För jo, nu när importhästar är på tapeten så vill ingen ha våra fina svenska hästar längre. Och det tycker jag är otroligt synd, han som har stallet jag har Biscaya i har världens finaste hästar, supergångarter på allihopa, och hoppar fint gör dom med, men istället för att köpa från honom så åker man utomlands och köper en häst. Så onödigt. Duger inte svenska hästar längre, eller vad är grejen?




Och nu kanske det låter som att jag är superemot importhästar. Men det är jag inte. Jag tycker bara att det är otroligt löjligt att man åker utomlands och köper en häst, när man kan hitta en precis lika fin här i Sverige.
Så om någon av de ganska få (typ 10-20pers/dag) som läser min blogg sitter med en häst som de importerat, så får du mer än gärna berätta varför du valde att importera en häst!

Kommentarer
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Jag jobbar i ett stall i Belgien där vi exporterar i snitt hundratals hästar om året till Sverige. Svaret är enkelt. De Belgiska halvbloden är helt enkelt bättre än de svenska. De har bättre temperament, bättre teknik, både i dressyr och hoppning, bättre i huvudet, och helt enkelt fantastiska hästar. Själv har jag bojkottat allt vad svenskt halvblod heter, men kan tänka mig att ha en, med utländsk stam, hellst Belgisk då förstås. Tysk eller fransk skulle vara okej, men ingen holländare. Med undantag för ett par hingstar, Irländare och engelska faller helt bort. Helt enkelt vad man gillar för typ av häst=) Jag, med många andra har insett att BWP is the shit ;)

2010-05-25 @ 22:24:02
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Postat av: caroline

Jag har en import men jag köpte henne i Sverige så jag har inte importerat in henne själv. Hästar är individer så visst finns det bra hästar från alla länder men det går inte att komma ifrån att Holland, Tyskland etc ligger år före Sverige vad gäller avel. Har man fått en bra erfarenhet av en viss ras så vill man ofta gärna ha en till sedan. Jag är KWPN frälst det kan jag erkänna. Dock är ju SWB så uppblandat nu med tyskt, franskt, holländskt blod så vad är egentligen svenskt? Att de är födda i Sverige? Gränserna är lite utsuddade.

2010-08-30 @ 22:53:29
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0