Ridskolor

2010-06-24 @ 03:58:37
Jag har ridit på ridskola i i princip hela mitt liv, och ska jag vara ärlig så avskyr jag ridskolor. Visst, det är superbra att lära sig grunderna på en ridskola, men efter att man lärt sig det så lär man sig sällan något mer.
Jag har ridit (slutade denna terminen) på ridskola i 13år, och ridit privat till och från, och ridit privat regelbundet de senaste fyra åren. Och jag har lärt mig så otroligt mycket mer på fyra år som privatryttare, än vad jag lärt mig under mina 13år som ridskoleryttare. Så slösa inte bort din tid på ridskolan, hitta dig en medryttarhäst, och när du känner dig redo så kan du gå över till foderhäst, eller egen häst.

Jag vet inte varför man inte lär sig något, men jag tror att det finns ett flertal faktorer som spelar roll.

1. Att det kommer nya till gruppen hela tiden.
Stup i kvarten börjar det nya i ens grupp, den ena kunnigare än den andre, men oftast så brukade det sluta med att den nya inte kunde dte man höll på med, så man fick böra om från början.

2. Ridläraren.
Många ridskolor har inga "riktiga" tränare. Finns det ens någon ridskola som haft en ridlärare som är mer än C-tränare? Jag tror inte det i alla fall, och jag har verkligen aldrig varit med om det. Även om ridlärarna oftast är bra med nybörjare och mindre kunniga så behöver man rida för en "bättre" tränare för att kunna utvecklas.

3. Man rider sällan.

Ridskoleryttare rider max två gånger i veckan, oftast en. Ju mer man rider, desto duktigare blir man!

4. Hästarna.
På det ridskolor jag varit på så har dte känts som att hästarna är mer eller mindre självmordsbenägna. De flesta hästarna är sega och stela som plankor, och de gör absolut inte mer än de måste.
Dock så är det inte konstigt att hästarna blir såhär, gå två till tre lektioner per dag, stå ut med massa spring, ungar som bankar i sidorna, endast vara ute kortare stunder osv. Jag skulle nog med bli avtrubbad efter ett tag.



Hästen på bilden heter Zingo, och han har varit en av mina favorithästar på ridskolan, en av de hästar jag faktiskt lärde mig något på. Han var iprincip den enda hästen jag red, fram tills han såldes till en annan ridskola, hösten 09. Saknar honom något otroligt.



Rider ni på ridskola?

Kommentarer
Postat av: ina

Håller med dig, vi har ridlärare på ridskolan som inte ens är utbildade ibland. Och just nu har vi en vikarie som är hippolog annars är det nog ingen som har gått de lite högre utbildningarna till ridinstruktör o.s.v



Bra blogg!

2010-07-06 @ 08:32:59
URL: http://iinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0