En psykiskt välmående häst

2010-06-14 @ 20:53:26
Fy vad jag blir trött på alla som går och oroar sig över att deras hästar ska skada sig fysiskt, och sedan inte bryr sig om hur de mår psykiskt.
Jag tycker att det är lika viktigt att hästen mår bra psykist som fysiskt, och jag är otoligt noga med att Biscaya och Krabat får leva ett så naturligt hästliv som möjligt. Att helt enkelt låta dem få vara hästar.

1. Utevistelse.
Bäst av allt är egentligen lösdrift, men lösdrift är oftast väldigt krångligt för oss människor. Så känner man att det inte passar en är så mycket utevistelse som möjligt är helt klart det bästa, jag personligen tycker att hästen ska vara ute större delen av dygnet. Oavsett väder. Visste ni till exempel att det finns studier som visar att den enda anledningen till att hästarna vill komma in till stallet är för att de förknippar stallet med mat?
2. Hagar.
Självklart ska även hagarna vara så pass stora att hästarna har möjlighet att gå, leka och vara häst. En vildhäst går ungefär en mil om dagen. Och visste ni att skador läker fortast om hästen får röra sig? Förvånad? Det blev jag med, men så är det i alla fall!
Gräshage är dessutom en självklarhet för mig. Skulle aldrig sätta min häst i en sand eller en grushage. Har man en häst som lätt får fång kan man släppa den i en hage med mindre bete, eller sätta på en munkorg, det är helt klart bättre alternativ än att släppa hästen i en hage med sand, dels för att de kan få sandkolik, och dels för att de inte har något att göra i sådana hagar, och dels för att hästen är gjord för att beta. Vildhästar spenderar 80% av dygnet till att äta.
3. Hästkompisar.
Jag skulle aldrig sätta min häst ensam i en hage. Aldrig någonsin. Hästar är flockdjur, vare sig vi vill det eller inte. Det är otroligt viktigt att hästarna kan leka med varandra och röra vid varandra. Många säger att "nej, min häst kan inte gå med andra hästar, han är bara elak mot de andra", men ja, inte så konstigt att hästen är "elak" mot andra hästar när den inte fått chansen att lära sig hur den ska bete sig? Hästar som får gå själva mår oftast väldigt dåligt psykist, även om det inte märks.
Jag ska ta ett exempel från stallet där Biscaya står.
Där finns det en häst som heter Eloge. Han går alldeles själv, och han får inte vara ute alls länge, trots att han skulle kunna få gå med både andra hästar och vara ute länge. Av någon anledning så tycker hans ägare att han inte förtjänar något av det.
En dag gick Eloge i hagen bredvid Biscaya och Krabats, det är tre hagar bredvid varandra, och i slutet av alla hagar ligger en damm, där hästarna kan dricka osv. Men en dag blev Eloge väldigt, väldigt sällskapsjuk. Och vet ni vad han gjorde? Han simmade över till hagen där Krabat var. Gissa om jag blev chockad när jag upptäckte att Eloge var i hans hage, trots att staketet var helt.
Jag kan även tillägga att Eloge är en häst som inte står still, och jag hör ofta hans ägare skälla på honom. Jag tror att han är sådan för att han är frustrerad, inte för att han är ouppfostrad som andra tror. Tyvärr så finns det inget jag kan göra åt det, men denna händelsen visar verkligen hur viktigt dte är med andra hästar.
4. Stimulans.
Hästar behöver stimuleras för att må bra, annars blir de lätt frustrerade och drar på sig olater. Med stimulans menar jag alla sorters träning, ridning, körning, longering, NH osv. Och varierad träning vill de ha! Regelbunden och varierad träning är alltså även det en faktor som krävs för att din häst ska må bra psykiskt.
5. Mat.
Energimässigt så överutfodrar vi våra hästar. Istället för att ge mer havre, ge mer hö! Hästar vill heller inte vara utan mat längre än fyra timmar, men vad vi gör, är att vi ger våra hästar kvällsfoder vid typ 8, 9 och sedan går dom utan mat tills sex, sju nästa dag. Och självklart kan man inte göra så mycket åt detta såvida man inte har hästar som har fri tillgång till hö/hösilage/osv. Men har man möjligheten så ska man kvällsfodra så sent som möjligt tycker jag!



På Axevalla travbana står de flesta hästarna i sand eller grushagar, själva.





Jag kan ju tillägga att det självklart finns undantag inom allt. Men det är väldigt, väldigt få. Så tänk efter inann ni släpper ut er häst helt själv i en grushage.

Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

Håller med helt i det du skriver! :) Bra grej att ta upp faktikst!



Tyvärr så måste min ponny gå själv ibland på somrarna, fast aldrig längre perioder :) Anledningen? Att jag ska få in henne från hagen överhuvudtaget.. ;)

2010-06-15 @ 03:09:25
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: caroline

håller med i det mesta du skriver men vissa hästar kan faktiskt inte gå med andra utan måste gå själva hade en sån häst innan och hon vantrivdes enormt med att gå själv men hon var otroligt elak mot dom andra hästarna och sparkade en av dom riktigt illa. Jag anser att det är något fel på sådana hästar och som tur är finns det inte så många av dom.

2010-06-15 @ 21:11:38
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: caroline

SV: den nya GPA är en förbättrad version bara det är därför dom är så lika, utsidan är tex mer tålig mot repor och nackskyddet förbättrat osv:)

2010-06-15 @ 21:12:52
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Här där jag jobbar i Belgien går hästarna aldrig ut i hage, möjligtvis ett par timmar dagen efter tävling- om de presterat bra. Då går de självklart själva (med skydd) i relativt stora gräshagar. Annars rids de 45 minuter om dagen 5-6dagar i veckan, i paddocken, ibland skrittas/joggas dem ut på asfaltsvägen. Vi fodrar kraftfoder i riklig mängd (mellan 2 och 4 kg/häst) kl. 9 och kl. 17:30varje dag. De får hö enbart på morgonen, och inte mer än 5 kg. Resten äter de halmen de står på. Dessutom kommer och går det ca 5 hästar i veckan vilket gör att de byter boxkompis konstant. Kan utan att blinka säga att våra hästar mår bra, de är alla harmoniska, sociala, lugna vid hantering och utan olater. Har de ngn när de kommer hit, är den borta på två dagar. Kan tillägga att de borstas bara nån gång i veckan, fortfarande är de skinande blanka i pälsen.

2010-06-24 @ 23:11:06
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag skulle aldrig vilja ha mina hästar på en travbana i en liten grushage ensam. dom trivs inte. jag köpte en häst som stod på en travbana, hon hade inte alls trivts där och hon blev en ny häst när hon kom till mig och tog sin första seger i sin tredje start hos mig. förut hade hon inte presterat nånting. jag har mina hästar i stora hagen vid sjön, nära skogen. finns träd och buskar i hagan och dom trivs :) just nu varierar jag på nätterna, ena natten går dom ute, andra natten inne. regnar det är dom inne. annars tycker jag gott dom kan va ute. blir lätt torrt å dammigt i stallet och min ena häst har nyss blivit bra från halsinfektion så hon ska vara ute så mycket som möjligt :)

2010-09-13 @ 14:11:04
URL: http://caspadia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0