Dagens träningspass

2010-06-27 @ 22:12:58
Idag gick det både bra och dåligt, red ut i alla fall, hon var väldigt pigg, och väldigt tittig. Inte en speciellt bra kombination.
Först blev hon livrädd för fåren, men efter lite övertalning tog vi oss förbi dom, och sedan gick det utan problem, tills det kom kor, sedan ensilagebalar, men det tog vi oss förbi fort, och sedan kom vi till ett pyttelitet samhälle. Och precis innan vi var ute så började hon dumma sig. Hon VÄGRADE gå. Verkligen totalvägrade. Jag satt av och ledde en bit, men så fort jag satt upp så började hon igen.
Hon reste sig, och backade in i ett staket, där det var taggtråd överst, då fick jag lite panik, och tänkte "okej, jag rider tillbaka en bit och vänder sedan", men icke, jag kunde inte ens vända tillbaka, hon backade bara in mer i staketet, och då blir det ju liksom farligt, hon kunde ju fastnat och shit.
Slutade med att jag fick dra asmycket i ena tygeln, och sparka med skänkeln, så att hon blev tvungen att svänga bakdelen.

Sedan, helt plötsligt så släppte det bara. Och hon gick framåt som om inget hade hänt.
Vi red igenom Eggby, där hände det massor, folk klippte gräsmattor, barn skrek, osv. Men då var hon inte rädd för något, så dte var ju bra!
Sedan tog vi en galopp upp för en backe strax innan vi var hemma, gick super, hon fattade direkt!



Alltså fy, fick använda spöt jättemycket, har världens skuldkänslor nu, använder nästan aldrig spöt ): Slår aldrig hästar överhuvudtaget, så länge det inte finns en risk att någon av oss, eller någon annan skadas, och det var precis det Biscaya utsatte mig, sig själv och andra för.
Det är tur att hästar inte är långsinta.
Och det värsta är att hon inte var rädd för något, då hade jag kunnat låtit henne komma undan, men hon var bara tjurskallig och elak. Och hade jag suttit av och lett henne så hade det blivit likadant så fort jag satt upp igen, och hade jag lett henne hela vägen hem hade hon gjort likadant nästa gång. Usch, vad fan ska man göra i en sån här situation? Jag vill verkligen inte behöva använda spöt så mycket för att hon ska gå framåt.
Hon gjorde såhär precis när jag fått henne, och hon gjorde såhär precis efter att hon stått efter fölet, men nu har hon ju inte stått? ):

och idag hade hon på sig;
- Pullarträns
- GlenGordon martingal
- Eskadron boots
- JW senskydd fram, JW skrykkappor bak
- Padd
- Sadel
- Schabrak
- Tredelat sötmalms bett


Gammal bild.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0