Bett

2010-06-16 @ 16:07:32
Det finns två bett jag _aldrig någonsin_ skulle sätta i min hästs mun. Och det är;
1. Pessoat.
och;
2. Vanligt två-delat

Kan börja med pessoat:
De flesta vet nog redan hur ett pessoa fungerar. Och ändå fortsätter folk att rida på det. I mina ögon är det djurplågeri. Hade jag ridit på ett pessoa, och sedan fått reda på det jag vet nu, hade jag bytt bett direkt. Hur kan ni fortsätta rida på det när ni vet hur det fungerar? Det är helt vidrigt och tragiskt att ni behandlar era hästar så.
Och för er som inte vet hur pessoat fungerar;
Eftersom tygeln sitter långt ner, och sidostycket högt upp, så ger bettet hästen dubbla signaler, att den ska dra ner huvudet, och dra upp huvudet på samma gång, alltså kommer din häst antagligen gå innanför lodplanet, och då är formen felaktig.
Hästen knäpper då av i nacken, och det leder till spänningar i rygg och nacke, som sedan kan leda till skador.
Du kan heller aldrig ge din häst eftergift, så länge du inte ger hästen långa tyglar. Tänk då när du hoppar och ska ge hästen eftergift över hindret?

Bett som tex. pelham hade fungerat likadant, om det inte haft en kedja. Därför tycker jag att man hellre ska rida på ett babypelham, istället för ett pessoa.
Pessoa: Hisseffekt
Pelham: Hävstångseffekt



Vad var det jag sa? Innanför hand. (Och hur rider ryttaren egentligen? Hälarna rakt upp, händerna alldeles för långt ner och brett isär? Skäms)

Ja, ni ser ju hur det fungerar. Och kan tillägga att hästar som rids på pessoabett ofta får låååånga mungipor.

 

Och ang. det tvådelade:
Två delade bett är egentligen de mest oskarpa betten man kan ha, MEN, när man drar i tyglarna, så böjer sig bettet, så att det trycker i gommen på hästen. Aj.
Och vad gör hästen då? Jo, den gapar. Och vad gör vi när hästen gapar? Vi sätter på den en snokrem, eller ett aachen, så att hästen inte kan gapa. Så då får den gå runt och ha ett tryck i gommen konstant. Och man kan ju tänka sig hur ont dte måste göra.



Sedan rider jag alltid efter "ju mindre krims krams, desto bättre". En duktig ryttare behöver väl inte en massa skarpa bett och hjälptyglar? Borde inte behöva i alla fall.
Dock, jag är ju väldigt liten/kort, jag har alltså i princip inget att sitta tillbaka med när jag rider stor häst, så rider jag en stark och pigg häst rider jag hellre med ett pelham, än riskerar att den sticker och blir okontrollerbar.

Ett tips till er med starka hästar; Ställ er upp när ni bromsar, man får mer kraft då!

Kommentarer
Postat av: Hej

Fast min häst älskar tvådelat

2010-08-06 @ 15:44:21
Postat av: jag :P

Jag håller med bloggren till 100 % om pessoat och två delade . skulle alldrig sätta ett pessoa i en hästs mun . om man ska ha starka bett så ska man har en rem/ kedja bakom . annars så får man ungifär samma effekt som ett pessoa . om man tex rider på ett pelham( stavning) utan rem / kedja så får man ju samma effekt ! min åsikt

2010-09-12 @ 17:44:41
URL: http://looveya.blogg.se/
Postat av: Elvira

Ett tips til er med starka hästar: Höj händerna rakt uppåt när ni vill få hästen att sakta av eller gå långsammare (höj händerna över öronen eller mer om det behövs). På så sätt blir det ingen dragkamp mellan dig och hästen. Eftersom huvudet höjs uppåt, kommer den inte undan med att ta bettet och du slipper slita = du kan ge små tygeltag. Personligen tycker jag man får mer "kraft" om man sitter ner i sadeln, om du står upp signalerar du den att gå snabbare eftersom du lättar på trycket och ställer dig i fältsits.

2010-09-24 @ 16:39:11
URL: http://viiris.blogg.se/
Postat av: Elina

Men går att reglera pessobett med hjälp av en rem som istället för kedja så ger det inte samma dåliga dubbel efekt!

Sedan finns det en annan veriat som jag tror Rodrigo Pessoa ridit på eller rider på någon häst, då överesta ringen på pessoat är borta och bara den första nedre finns på, är troligen ett linkade pesso bett men mildare skulle jag tro, rätta mig gärna om jag har felat:)!

2010-10-12 @ 22:32:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0