Sönderavlade och "ohästifierade" halvblod?

2010-07-05 @ 23:05:41
Har ni tänkt på att det är väldigt sällan man avlar på lynne nu förtiden? Allt som gäller är prestation, men lynnet verkar inte spela någon alls roll.
Detta har lett till att vi har stirriga hästar som inte fungerar som en häst ska. Till skillnad från många andra raser har halvblod (och många andra tävlingshästar) inte kvar sina naturliga instinkter. Och det är ju något som är farligt, eftersom det inte går att förutse hästens beteende på samma sätt.

Ibland förstår jag mig inte på mitt halvblod alls. Hon är inte stirrig eller så, hon är bara konstig. Tex. Om man ska köra NH med henne så verkar det som hon inte förstår alls. Dock så är hon ändå väldigt mycket mer "normal" än många andra halvblod jag träffat. Och det tror jag beror lite på att hon gått på lösdrift och fått vara häst länge.

Allt är roligare med bilder, så slänger in en bild på Biscaya!



Fast jag vet inte, detta är bara spekulationer från min sida. Var tror ni?

Kommentarer
Postat av: Erica

Nej man avlar inte på lynne längre. Utan på prestation hästen ska kunna prestera och vara explosiv. I hoppning vill man kunna ha en häst som exploderar över hindrena kunna flacka och springa den ska vara kort och kompakt med väldigt vägvinnande i galoppen.

2010-09-19 @ 21:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0