Ridtravare med märkesgrejer

2010-07-31 @ 23:07:21
Alltså, härom dagen såg jag en travare med massor av märkesgrejer, kollar man på bloggar finns det travare med märkesgrejer där med. Och då menar jag inte ett schabrak, ett träns eller så, utan hela kitet.
.......... Men har man råd med massor av märkesgrejer borde man väl ändå ha råd med en 'ordentlig' häst? Förstår inte grejen. Okej om man inte har råd, men har man råd att lägga ut massor av pengar på utrustning så har man banne mig råd med ett halvblod, fullblod osv, kanske inte det dyraste man hittar, men något "bättre" än en travare i alla fall.
.
Ta detta med en nypa salt, ni med ridtravare, jag har har egentligen inget emot ridtravare i sig, vi har ju en själv, men jag förstår verkligen inte hur man kan vilja ha en ridtravare framför en häst som har exteriören på sin sida?
Och varför har min syster en ridtravare? Jo, hon vill mest hålla på med hobbyridning, kanske tävla någon klubbtävling, och sen så hade mina föräldrar inte råd med något superdyrt så snart efter att ha köpt Biscaya till mig, så eftersom min syster inte hade så höga krav blev det en ridtravare.
.
.
Och jistanes vad dåliga ni blivit på att kommentera den senaste tiden? Fy skäms ):

Kommentarer
Postat av: linnea

hehe varför kan alla inte bara få ha vilka grejer de vill? och en häst och ett kit märkesgrejer skiljer nog lite i pris ;)



det är inte bara halvblodsfolk som vill visa status med dyra saker.



2010-07-31 @ 23:53:59
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag har lagt över tio tusen kr på utrustning till min häst på mindre än fem månader.

Man kan hitta ett halvblod för typ 20 000kr, så sån stor skillnad är det inte. Jag köper hellre en riktig häst och har hööks utrustning, än en häst som har exteriören mot sig, antagligen inte håller lika länge osv. och har fin utrustning till den.

2010-08-01 @ 01:04:44
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Sophie

Kan förstå dig! Men i detta regn & rusk skulle det vara skönt med ett ridhus :P Tyvärr ska det vara så himla dyrt för att bygga ett, likaså paddock. Vi har dränerat våran paddock sjukt mycket för att den ska hålla flera dagars regn utan att bli blöt :)



2010-08-01 @ 10:02:32
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: linnea

Fast du får inget utbildat halvblod som håller för 20 000.

Det kan ju faktiskt vara så att vissa har förstått charmen med att ha en travare och gillar snygga saker. Det finns dyra märkesgrejer inom travet också.

2010-08-01 @ 12:45:31
Postat av: Rebecka

Håller helt med dig faktiskt, något som är lika irriterande är folk som har märkesutrustning men rider som en kratta!

2010-08-01 @ 17:33:13
URL: http://rrrebeckaa.blogg.se/
Postat av: N

SV: Hihi, ja vet :)

Blacki va oxå så förut...men nu hoppar vi LA-hoppning, LB-dressyr å skulle ha varit med i lag-SM i fälttävlan i höst. Men nu har han avrit skadad, så den här säsongen kommer att bli en rehab-säsong :)

2010-08-01 @ 19:56:37
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Lina

Men herregud, vem har sagt att märkesgrejer bara är för dom som tävlar och har halvblod/fullblod? Dummaste jag har hört. Det är ju faktiskt så att märkesgrejer oftast är utav bättre kvalité, och är bättre för hästen - så varför ska folk som inte tävlar inte få ha det? Vissa använder ju sakerna för att dom är BRA, inte för att få status på tävlingsbanorna och visa upp hur rika dom är :]

2010-08-01 @ 20:24:03
Postat av: josefine freéd

Det finns folk som vill ge travaren en andra chans, och ta på sig en rätt rejäl utmaning. Och har man inte skyhöga krav/mål så passar en travare alldeles utmärkt, om man vill ha en.



Jag kan bara tala för mig själv. Jag brydde mig inte om ras, men jag hade heller inga pengar att köpa en häst för. Jag tog en på foder, det blev en travare, som vann mitt hjärta. Som jag senare köpte.



Nu har jag haft henne i två år, och jag kommer aldrig nånsin göra mig av med henne. Kärleken till henne är viktigare än hennes stam är för mig. Men så har inte jag några tävlingsambitioner heller, utan jag ser det som så att vi tar oss dit vi tar oss. Oavsett vart det blir.



Jag har sadlar som båda för sig kostade nästan lika mycket som hästen själv. Jag vill inte ha skitutrustning bara för att jag inte har en dyr häst.. Hur går det ihop? Jag vill väl att min häst har en bekväm, välanpassad sadel och annan utrustning. Inget skrot.



/ Josefine, som inte har en riktig häst ;)

2010-08-01 @ 20:35:49
URL: http://gunsballerina.zoomin.se
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jag har en travare och älskar att köpa märkesgrejer till henne (:

jag är ju också travkusk och valde henne för att jag hellre ville ha en häst att omskola än Nimmerdor-släktingen jag tittade på (:

smaken är som baken (:

2010-08-01 @ 20:59:12
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Katarina

Men det är ju stor skillnad på att punga ut med flera tusen på en häst och köpa ett träns ena året och benskydd nästa.

2010-08-01 @ 21:38:31
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Lisa

Haha, men du har la själv en travare ?

2010-08-02 @ 02:58:16
URL: http://ponnyochryttare.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Efter att ha köpt din häst? Var inte din häst i fruktansvärt dåligt skick när du köpte henne? Eller var innan? Eller hur gick historien nu igen?



20.000 får du ingenting för idag, tyvärr. Håller med dig till viss del, men ofta gör ryttaren hästen - inte tvärtom.

2010-08-02 @ 17:09:18
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

vad är det för fel på att ha travare? Man kanske inte vill ha en "riktig" häst?



sv; tack :)

2010-08-02 @ 17:29:51
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Boråsryttaren

Håller faktiskt med dig lite. Travare har exteriören emot sig och håller inte så länge som en "vanlig" rid häst. Så det är ju bättre att köpa en häst som håller om man vill komma långt. Man kan ju köpa en ridtravare om man bara har ridning som en hobby :)

2010-08-02 @ 18:17:11
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fy vad elak du är !

man ska ju tycka om hästen också ?

man köper ju inte en häst bara för den e dyr..

Sen så måste ju hästen få ha bra och bekväma grejer ?

och då kanske de råkar va märkesgrejer som e bäst?

2010-08-02 @ 18:23:16
Postat av: Klara

asså det var nog det absolut DUMMASTE jag hört :P bara för att en travare kanske inte kostar lika mycket som ett fullblod så är den kanske lika perfect för någon som ett fullblod är för en annan? och om man då har en travare som man faktiskt älskar och vill ska ha det bra, så kanske det vill att den ska a fin också (dessutom brukar dom ha bättre kvalité också, det är inte bara för att få status på tävling vet du). korkat skrivet minst sagt :S

2010-08-02 @ 19:28:51
URL: http://ponnyhopparna.blogg.se/
Postat av: Elina

fyfan säger jag bara!! Bara för att jag äger en travare är jag fattig då? hahaha hur kan du dra alla över en kant ? Du behöver landa på jorden!!

2010-08-03 @ 11:04:05
Postat av: Johanna

Haha det satte ju ribban helt klart :) Travare bör inte ha dyr utrustning för dom är så billiga? Jag skulle köpa en travare hur mkt pengar jag än har. Oavsett om den ska tävlas eller inte köper jag bra och snygg utrustning om jag vill det, vilket jag gör vilken ras jag än äger. Varför göra sån stor skillnad på häst och häst? Och vem har sagt att travare inte har exteriören med sig? Ridtravarens exteriör är väldigt lik halvblodets (notera ridtravaren, inte körtravaren)

2010-08-04 @ 20:37:57
Postat av: Anonym

Haha satt och skratta åt din text! Kan bara inte alla bara få ha vilken utrustning de vill eller vad är problemet?

2010-08-06 @ 13:23:39
URL: http://elindaahlstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

asså shit?! då får man inte köpa billiga saker till en "finare" häst enligt dej då?

du är ju dum på riktigt, det finns många travare som har fin exteriör oxå?

herregud, kommer aldrig fatta varför en travare är sämre. man är ingen riktig hästälskare om man inte tycker alla hästar är lika mkt värda.

lägg ner.

2010-08-06 @ 13:40:17
Postat av: lisse

håller med johanna och en häst är väll ändå en häst vad spelar de för roll vad fan det är för ras dom som vill en ridtravare har väll det med märkessaker om dom vill det kan ingen ändra på.. och dom som älskar travare som jag gör får väll göra det.. och jag har alltid ägt travare både små och stora och jag kommer alltid att äga minst en travare för jag älskar den rasen... dom är fantastiska och jätte duktiga och lätt lärda och dom ta för sig...

hällre en häst man kan träna upp själv och ha roligt med och ha mål för träningarna än en färdig utbildad häst som redan kan allt... Och jag fattar inte vad vissa ha emot travarna, vad har dom gjort er för något ont??? är det någon som kan svara på det!! och det är precis som om vi med TRAVARE skulle prata skit om halvbloden och fullbloden vilket vi inte gör... för travare har blandad extritör från både halvbloden och fullbloden...

MEN DET ÄR INGET FEL ALLS PÅ TRAVARNA DOM ÄR LIKA SUPER BRA SOM ALLA ANDRA HÄSTARNA.......

2010-08-07 @ 02:42:53
Postat av: Linnéa

Nu förstår jag inte riktigt. Är inte ridtravarna lika mycket värda som de andra, och ska få ha fina grejer? Det finns ju folk som föredrar ridtravare före halvblod, fullblod osv. Och ridtravarens exteriör ser nästan ut som exteriören på ett halvblod.

2010-08-07 @ 18:06:23
Postat av: Celine

Haha, Emeli du är så söt! Speciellt när du ligger och sover bredvid mig <3

När ska du blogga om mina märkesgrejor på min islandshäst? Hihi. Puss!

2010-08-08 @ 11:00:16
URL: http://celinechristina.blogg.se/
Postat av: ...

"bättre" ? Ridtravare är fan bra dom också. Pengar är inte lika med värde eller något sådant i sig. Man kan inte sälja ridtravare för högre pris för att ENDEL är utkörda på travet! Själv har jag en ridtravare som jag köpte för 6000:- och jag har tränat 120cm med honom och tävlat 110cm. Dressyren är också galant - formen, galoppen, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, PIAFF. Dom kan visst. Dra inte alla över en kant.

2010-10-14 @ 01:38:36
Postat av: Sabina

Varför skriver folk "haha"? Det är i detta fall inte lite skämtsamt med glimten i ögat utan det verkar snarare vara "himlar med ögonen" och med en sarkasm i tonen. Detta är extremt omoget.



I övrigt, Det står ingenstans att det skulle vara förbjudet att köpa dyr utrustning till en billig häst. Det står en frågeställning om VARFÖR man väljer att punga ut med massor av stålar och OM man nu är så rik, varför inte köpa en dyrare häst från the beginning?

2011-03-28 @ 18:12:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0