Onödig utrustning

2010-07-27 @ 19:10:59
Jag försöker alltid hålla det så enkelt som möjligt när det kommer till utrustning, jag vill att mina hästar ska ha så få saker som möjligt, för att minska risken att den blir störd. Och nu den senaste tiden har det slagit mig hur sjukt mycket onödig utrustning vi har på våra hästar, det är helt galet verkligen, så därför tänkte jag ta upp det nu!
.
Senskydd i bak
- Man har senskydd i fram så att hästen inte ska trampa på senorna med bakhovarna... Men så vitt jag vet har hästar inte sex ben, utan fyra, alltså finns det inte en chans att hästen skulle kunna trampa sig själv på baksenorna. Visst skulle en annan häst kunna trampa den, men hur stor är chansen?
Boots i bak
- Same as above, man har boots i fram för att hästen inte ska trampa på sig själv... Men en häst har fortfarande inte sex ben.
Martingal
- Ja, tro det eller ej, men i de flesta fall är martingalen väldigt onödig. Som de flesta redan vet så har man martingalen för att hästen inte ska dra upp huvudet så högt att den skallar oss. Men hur ofta är det som det händer? Inte alls ofta. Martingalen hjälper alltså bara om hästen drar upp huvudet så högt att den skallar dig, inte bara om den drar upp huvudet lite. Tex. hopptävlingar, framför allt ponnytävlingar, hur många hästar har inte huvudet högt upp i vädret trots att de har martingal? Sedan förstå jag om man använder det vid hoppning och uteritt, då många hästar tänder till lite extra då, men vid dressyr? Onödigt.
Huvor
- Folk säger att deras hästar blir lugnare av att ha huva på sig, men har ni någon gång provat att ha ett tunt tyglager för örat? Jag hör precis lika mycket ändå. Stoppar man in bomull däremot, då hör man sämre, men att hästen skulle höra mindre och bli lugnare av en huva är en myt. Visst är det fint till tävling, men att använda det till varje träningspass är ju bara löjligt.
.
.
Sedan så finns det ju galet många som använder skarpa bett och hjälptyglar helt i onödan. Även täcken är något som används alldeles för mycket.

Kommentarer
Postat av: Josefin

Hejsan! Smart skrivit! Och fin blogg!

Vad har du gjort idag? :)

2010-07-27 @ 21:35:55
URL: http://eeklundjjosefin.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Boots i bak är ej alls onödigt :) Mario trampar sig ofta i bak!

2010-07-27 @ 21:54:18
URL: http://rrrebeckaa.blogg.se/
Postat av: Josefin

sv; trevligt ;) jag har gjort lite av varje.. suttit vi datorn, städat, tränat.. U know! :)

2010-07-27 @ 23:18:49
URL: http://eeklundjjosefin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: håller helt med dig angeånde mitt inlägg osv (a)

o svar till ditt, nää han trampar sig med bak på bak, ah du fattar ;)

2010-07-28 @ 00:42:43
Postat av: Sophie

sv: Vad bra :)

2010-07-28 @ 14:03:18
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: fridan

hbhihi har du långt till börjes o hööks?



bra inlägg, håller emd till viss del, många utrustar i onödan. men huvan har jag på kalle för flugornas skull! plus att han avskyr när det blåser i öronen haha , han är rätt pjoskig med sina öron :P

2010-07-28 @ 15:38:15
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: warnmark -Hästblogg -Vinn din egen bild utskriven i A4 storlek

Sv; Jaa, det är dom verkligen :)



Benskydd bak är verkligen inte onödigt ;). Men gamla ponny var lite trång bak och gick lätt och skrapade. Så hellre att skydden gick i sönder än han själv. Sen vet jag flertalet hästar och ponnyer som måste ha huvor. Då hade dom bomull innanför så att ljudet dämpades, annars blir de helt galna när speakern på tävlingar pratar och det låter så mycket

2010-07-28 @ 17:18:02
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: N

SV: Det är bara bra :)

Är det din häst på headern? :)

2010-07-28 @ 23:50:26
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: linda

för mke utrusting är sjukt onödigt yes !

som ja hade när ja låna häst nosgrimma & benlindor (mest för stödet påå senor) och ja fattar inte varför man ska ha massa remmar på tränset egentligen , eller sadel, ah,. iaf! helt sant som dus äger way to much grejer på hästarna!

2010-07-29 @ 00:41:25
URL: http://bittersweetlifeof.blogg.se/
Postat av: Amanda

Min häst trampar sig alltid bak. & sex ben,det har jag då aldrig skådat på honom. & luva hjälpar inte bara mot ljud utan även insekter :)

2010-07-29 @ 15:22:29
Postat av: Emeli

Till Amanda: Enligt veterinär så är det en fysisk omöjlighet för hästen att trampa sig på baksenorna. Så ja, fast nej.

Jag vet dock inte hur klumpig din häst är, men om du har en häst som alltid trampar sig på baksidan av sina bakben så borde du nog se över den hästen ordentligt.

2010-07-29 @ 15:32:43
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: fridan

heh :) har du nån tävling inplanerad i framtiden då? :)

2010-07-29 @ 16:19:17
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: elina.o

Boots bak är bra tycker jag är bra ,men jag lindar hellre bak .

Martingal har jag på en medryttarhäst för att hon har nockat mej några gånger ,och när hon stegrar så är det bättre om hon inte kan ha huvudet lika högt !=)

2010-07-29 @ 17:16:34
Postat av: Hanna

Jag kna tänka mig att man använder boots och skydd både fram och bak för symetrin.

2010-07-29 @ 18:59:30
Postat av: Katarina

På tal om boots bak så var vår förra häst ett proffs på att trampa upp bakballarna(!) på vintern och fick då ha boots bak. Har inte någon som helst aning om hur han gjorde det, men sår blev det iaf.

2010-07-30 @ 12:56:48
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Amanda

Till Emeli.

#fysisk omöjlighet för hästen att trampa sig på baksenorna."

Jag påstog aldrig att min häst trampar sig på senorna,för det gör den ej,utan vid kronranden.:)

& att kolla min häst,jag är nästan överpedantisk med vet kontroller.

2010-08-01 @ 14:42:17
Postat av: Lotta

Det är inte senskydd utan teknikskydd. Teknikskydd bör man endast rida med om man vet hur dom påverkar hästen och ska deffenitivt enbart användas vid hoppning och ingen annan ridning. Där gör många väldigt fel. En del har hästar som sparkar bakut/bockar m.m. och förstår ej varför (det beror ofta på teknikskydden som klämmer åt) Vissa hästar funkar det säkert på men det är bara dumt att rida med om man inte är ibehov av det.



Huvor använder vi på sommaren för att undvika flygor och insekter, har det vid träning och tävling om det är mycket insekter. Många har nog det för att dom tycker det är snyggt osv.



Men smaken är som baken och alla hästar/ryttare är olika.

2010-08-02 @ 12:38:33
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Linnéa

Teknikskydd, inte senskydd. Strykkappor bak är toppenbra för hästar som går tätt i vanlig ridning eller hoppning. Har du tänkt på vad som kan hända om man rider ute i skogen? Bootsen är därför toppenbra, spec om man har broddar.

2010-08-02 @ 17:07:11
Postat av: sara

fin blogg :)

jag måste ha boots på min häst, för annars slår hon ihop sina ben och får sår.

2010-08-02 @ 19:51:44
URL: http://riider.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Benskydd bak: Teknikskydden du har valt att inrikta dig på är inte till för att skydda senan från tramp. De lägger ett tryck på senan som hästen uppfattar som lite konstigt och lyfter därför högre över hinder. Vanliga senskydd skyddar även senan från stötar och inte bara tramp.



Boots bak: Bootsen bak skyddar från att hästen ska 'skära'/riva sig med den andra skon eller trampa sig.



Huva: Huva har jag när det blåser mycket eller om det är mycket flugor ute då hästen blir lugnare av att inte få vinden eller flugorna i öronen. Fungerar faktiskt! :)

2010-08-02 @ 21:41:05
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Mattis :)

Skydden i bak: Min ponny fick senskada i bak så.....



Boots bak: Varför inte? Hästen kan ju liak gärna trampa sej med det andra bakbenet? :S



Huva: Funkar super på min ponny, hon blir helt stressad och ofokuserad utan, sen provade jag och det funkade :D

2010-08-06 @ 01:10:32
URL: http://intend.blogg.se/
Postat av: Celine

Jag är arg på teknikskydd.

Men ska försvara Odinn och mig, du vet att vi har huvan mot flugorna och du ser själv hur arg han blir utan :*

Puss, Loppan saknar dig.

2010-08-10 @ 21:14:28
URL: http://celinechristina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0