Märkeshysteri?

2010-07-04 @ 05:07:07
Ja, nu tänker jag göra som många andra och bidra med mina åsikter ang. märkeshysterin.

Det känns som att i princip allt kretsar runt märken osv. nu för tiden. Ju dyrare grejer du har, desto bättre. Eller?

Verkligen inte. Jag tycker att hela märkeshysterin har gått för långt. Det känns som att folk köper märkesgrejer bara för att det är märken. Till och med jag gör det, ni vet säkert att jag är en riktig sucker för JW-grejer? Dock så är Whitaker någon jag ser upp otroligt mycket till, och jag tror att det är där min besatthet för JW-grejer grundar sig. Sedan så köper jag det som är snyggt, och JW's grejer har ofta mina och Biscayas färger, nämligen rött, blått och vitt.

Hästsport är en dyr sport, man måste ha ganska mycket pengar för att kunna utöva den överhuvudtaget, speciellt om man har egen häst och tävlar osv. Då blir det ännu dyrare. Alltså blir det ofta så att de som tävlar har råd med superdyr utrustning. Och när alla andra har tänker nog de flesta "åh shit, jag måste med ha", för man ser ju upp till duktiga tävlingsryttare, duktiga hemma & hobby ryttare hammnar i skymundan eftersom de nästan aldrig syns.
Och dessutom så blir ofta barn med föräldrar som har mycket pengar bortskämda och snobbiga, så självklart ska de se ner på alla som inte har fina märken och dyra hästar. Så ja, tyvärr är pengar en viktig faktor om man ska hålla på med hästar. Dock så finns det ju märken som inte är superdyra, tex. Glengordon, equiline, och JW ligger i en helt okej prisklass tycker jag.

Utrustningen gör inte en ryttare duktig. Därför tycker jag att det är helt fel att se ner på folk som inte har märkesutrustning. Eller rider ni bättre om ni har ett schabrak från Kingsland, eller en kavaj från Pikeur? Skulle inte tro det. Varför ser man då ner på de som inte har märkesutrustning? Det känns som att det blivit som med "riktiga hästar" och "travare".


Personligen så har jag ju blandat, jag köper lite utav både och. Pappa betalar den mesta av min utrustning, och det händer väl ibland att han säger att "nu räcker dte med snordyra grejer", som när jag ville ha en JW martingal men fick en Glengordon martingal istället haha ): Dock så går jag nästan jämt efter kvalitén på sakerna. Jag köper hellre en dyr förbygel som håller, en en som är billig och går sönder. Det är ju trots allt billigare i längden så. Och om jag hittar något sjukt snyggt från tex. hööks så köper jag självklart det ändå. Och jag är även en budget-tok, hittar jag schabrak som är superbilliga så köper jag dem för att liksom, det är alltid bra att ha lite extra.

(och eftersom någon bad om att jag skulle skriva vad jag tycker om överkonsumtion:)

Och med lite extra så menar jag lagom mycket extra. Man behöver inte 10 olika vintertäcken, det räcker med två eller tre, så att man kan byta om ett blir blött, eller om man vill ha olika mycket foder i dem osv. Men jag anser att av grimmor, grimskaft, schabrak osv. kan man aldrig få för mycket av. Det är saker som går sönder, blir smutsiga lätt osv. Dessutom så är det saker som är väldigt billiga, så man drar gärna på sig ett par extra då och då haha ):
Jag tycker att jag har alldeles lagom med utrustning. Rider man mycket privat så tror jag nästan att man behöver två av varje, två hjälmar, två ridstövlar osv. Det är lätt hänt att något går sönder när man håller på med stora djur.

VS




Och kommentera gärna, vill ha era åsikter om det hela!


(vill även tillägga att jag tycker att det är underbart att Hööks, börjes, Gekås osv. finns, tack vare dem har ju fler människor råd att rida!)

Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

Mycket bra ämne att ta upp! :D



SV; Åh, tack så jättemycket! Blir verkligen jätteglad, tack! Verkligen! :')

2010-07-04 @ 20:51:58
URL: http://fkallstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0