Klaus Ferdinand Hempfling: What horses reveal

2010-07-01 @ 21:31:11
Jag vet inte om ni hört talas om honom innan, men tydligen så kan han ta reda på ens häst personlighet, bara genom att titta på den! Han har även skrivit en bok om detta, boken heter "What horses reveal" på engelska, och med hjälp av den kan man ta reda på vilken sorts karaktär ens häst är, det finns 26st, tex. Prinsen, enhörningen, den halvfödde, grodan, vännen, eldvaktaren, zigenaren osv.

Jag citeterar ett youtubeklipp: (Det finns fem olika delar, klicka runt på de andra videorna för att hitta de andra karaktärerna), och om det är något ord ni inte förstår föreslår jag att ni använder Tyda.
"Klaus Ferdinand Hempfling has developed a unique system for classífying all horses into the 26 characters groups. ('What horses reveal'), which take every horse and rider towards more fulfilling and closer relationships. Here we present a first glance. Extract from the book 'What horses reveal'."

Jag hittade detta på bukefalos (länk till tråden, lägg in bilder på era hästar och se vad för karaktärer dom har!), och nyfiken som jag är så la jag upp ett par bilder på Biscaya och frågade vad hon kunde tänkas vara, som svar fick jag Den halvfödde, eller Grodan.
Den halvfödde är väldigt speciell, ingen förstår sig riktigt på den halvfödde, varken hästen själv, andra hästar eller människor. Den halvfödde behöver en väldigt tålmodig och förstående ryttare. Den är lättskrämd, och inte speciellt tillmötesgående. Den har ofta en ostabil hälsa.
Jag tror inte att Biscaya är denna, men det är helt klart att min förra medryttar häst som jag skrivit ett inlägg om, Noora, är Den halvfödde.
Grodan däremot, är väldigt självsäker och lättövertalad. Väldigt vänlig och söker närhet. Grodan är verkligen ingen som säger emot, men den är lojal, ärlig och rättfram. Lite reserverad och defensiv dock. Passar inte till hårt arbete. Grodan har en älskvärd och enkel själ.
Grodan har ofta konkav nosrygg, och en lång och svag rygg. Och det finns en tendens till skador.
Grodans ryttare ska vara lugn, och beter sig klarsynt och bestämt.

Och gud vad Grodan låter som Biscaya!
Biscaya är otroligt vänlig, självsäker och oftast lättövertalad. Hon söker närhet och är lojal, ärlig och rättfram, men ändå lite reserverad och defensiv. Hon har en gammal skada på ena bakbenet dessutom.
Men hon tycker om hårt arbete. Vet dock inte om hon passar till det, men tycker om det gör hon!
Personligen så är jag lugn och bestämd, så vi passar nog bra ihop.

Och anledningen till att jag tog med Biscaya hem, var för att det kändes rätt, jag kunde knappt rida något, eftersom det var så mycket snö, men direkt när jag såg henne granskade jag henne i 10sek, sedan vände jag mig till pappa och sa "Det är den här jag ska ha. Jag behöver inte ens rida. Hon är rätt", kanske var det våra själar som matchade varandra?


Jag ska helt klart köpa den här boken, jag älskar sånt här!

Och till er som klickar er vidare till Bukefalos-tråden: Vad trodde de att era hästar var?

Hihi, min groda ;$


Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

gullig häst :D



Skulle du vilja rösta på mig (A) Jag oc min häst är

#1 :D



http://hastbloggeen.blogg.se/2010/june/veckans-ekipage-2.html#comment



Och #5 :D

http://aannaaw.blogg.se/2010/july/finalister-i-veckans-blogg.html#comment



och #1:D

http://evelinablomqvist.blogg.se/2010/june/veckans-bidrag.html



Tack :D

2010-07-02 @ 10:58:03
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0