Unghästar

2010-12-06 @ 20:19:19
Tänkte skriva ett inlägg om vad jag tycker om dagens unghäst hantering, ska försöka fatta mig relativt kort.

Många som rider in sina hästar som tvååringar så att de ska få dem klara i tid till treårstestet.
- Detta är ren idioti enligt mig. När man sitter på en häst sitter man direkt på ryggraden. Då säger det väl sig självt att man inte ska sitta på en häst som fortfarande växer så pass mycket och har ett ganska så mjuk skelett? Detta är ren egoism, unghästar ska få vara unghästar, de ska inte sittas på förrän de är tre. Personligen tycker jag till och med att hästar inte ska ridas in innan de är fyra.
Man rider även in dem snabbt.
- Fick härom dagen höra att de red hästen "i alla gångarter på någon vecka", alltså 2-3 veckor. Det är att gå alldeles, alldeles för fort fram med en tvååring. Det är att gå för fort fram med vilken oinriden häst som helst. Notera även att hästen hon pratade om inte var sadelvan innan. Så även de gjorde de på dessa veckor.
Man låter dem inte vara unghästar.
- Har stött på alldeles för många fall där folk köper unghästar eller till och med föl och sedan behandlar dem som vuxna hästar. En unghäst har andra behov, det är ett faktum. En unghäst växer och behöver kuperade och stora hagar att ströva i så att de kan få ett starkt skelett och starka senor. En unghäst är omogen och lekfull och behöver andra unghästar att leka med. De ska inte stå inne i box den större delen av dygnet.

Det är lite om vad jag tycker. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag håller helt med dig! Jag blir bara förbannad när dom ska sitta upp och rida på tvååringar! Har folk inget vett i skallen eller? :S

2010-12-06 @ 21:15:34
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Vi sadelvänjer och rider in samma dag, trav och galopp, dag två hoppar vi småhinder, max 1m och inom ett par veckor är hindren betydligt högre. Vi rider hellst in hästarna som 4-5 åringar, men ibland blir det även 3-åringar. Måste tillägga att det är väldigt talangfulla hästar de flesta, och de hoppar ganska högt utan problem =) Jag gillar vårat sätt iaf. Förslitningsrisk? Nja, inte direkt, en häst som reds in på det här visetsom 4åring blir 22 år nästa år och gick i skandinavium i våras! Den har aldrig varit en dag halt...

2010-12-10 @ 19:52:21
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Postat av: amelie

Ush du jag hörde att i irland tror jag det var så ställde dom unghästen i en box och sen var det så smalt så den inte kunde röra sej, mer som en spilta då kanske.. men så iaf, satte dom sej på hästen som blev självklart galen, och sen nästa dag så red dom ut i skogen och galopperade som jävla idioter? sen avr dom klara för att säljas, inridna å allt?:O hur scysst är det mot hästen elr :S

2010-12-13 @ 18:37:10
URL: http://ameliielindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0