Köttätare

2010-08-04 @ 23:36:13
Nu har stormen avtagit lite, så nu ska jag försöka blogga som vanligt.
.
Och jo, för att hålla er lite sysselsatta medan jag är halvt borta så kör jag på ett debattinlägg, jag är ju så himla bra på att lyckas provocera er, stört, borde få pris.
Here it goes;
Topic of the day är; Människor som äter kött!
.
.
Jag har inget emot människor som äter kött, men då ska de fan erkänna att de sätter sin egen smakupplevelse och lathet framför fjorton djur/års lidande, miljöförstöring och allt vad ni bidrar till.
Jag avskyr verkligen när folk säger "Men Gud, stackars råttan som de tvingar att röka!!!" (tex) och sedan går och köper smink som är testat på djur. Eller ännu värre; "Stackars grisen som måste transporteras i trånga burar och blir behandlade som skit", när jag hör sådant vill jag sparka in skallen på folk. Du bidrar till att grisen plågas. Och inte bara den grisen, utan ungefär 14 olika djur per år. Om man då räknar med att du lever 75år kommer 1050 djur dö för att du tycker att det är gott.
Känner du dig som ett as än?
Well, det kommer mer.
Kycklingslakten är det som orsakar mest lidande för djuren, och nötslakten är det som förstör miljön mest. Detta är även det vanligaste köttet.
Och jag antar att någon fyndig liten jävel där ute kommer säga "Men man får inte i sig tillräckligt med protein om man är veg."
Det är en myt. Det finns mycket saker som innehåller protein, bönor, ris osv.
Och om man nu inte fick i sig allt man behöver........ Hur kommer det sig då att vegetarianer lever längre?
.
I min mening så är ni svin hela högen, men jag får bortse från det haha ):
.
.
Sedan så kan jag ju tillägga att man går ner supermycket i vikt av att inte äta kött, det finns liksom inget negativt med att vara veg.
.
.
Så, vad tycker ni, era indirekta djurmördare?

Kommentarer
Postat av: Martina

Jag är själv vegan, så ajg håller med dig helt och hållet!

2010-08-05 @ 00:56:34
URL: http://everybodyisscreaming.blogg.se/
Postat av: vikky

Du överdriver, och du har delvis rätt men vet uppenbarligen inte helt vad du pratar om.

Ett djur (gris t ex) som är född i sverige, har ofast ett BRA liv, de plågas inte under transport och avlivas humant. Jag älskar kött, och jag väljer att bara äta svenskt kött. Som du säger, stackars djur i typ danmark, belgien osv som plågas etc, men det pågår en kamp mot det och många väljer då också att inte äta icke-svenskt kött! Så lidandet åker bort.



Jag använder heller inte djurtestade produkter osv. Och javisst, det kan låta hemskt att man föder upp djur för att äta dem, men vadå? Man föder upp hästar för ridning, är inte det samma sak? Jag skulle nog föredra att vara en svensk gris än en häst, leva ett bra liv och äta massa gott, sen skiter väl jag i vad som händer med mig när jag är död lixom. Kan jag då fortsätta vara till nytta genom att vara föda för någon, gärna för mig!

2010-08-05 @ 11:57:04
Postat av: Emeli

Du verkar ha glömt bort grisincidenten i vintras? Bara för att du inte ser det, så betyder inte att djuren behandlas väl. Transport är otroligt stressande för djuren, och det är trångt, ingen dans på rosor alltså.

Dessutom så är det typ 3/10 bönder som har sex med sina djur, tycker du att det är att behandla dem väl?

Sluta lura dig själv, djur här i Sverige behandlas bättre, ja, men lååångt ifrån bra.



Så du lever hellre ett år, och blir slaktad, än att föds upp och får leva hela ditt liv, och förhoppningsvis ha roligt med din ägare? Sämsta jämförelsen någonsin.

Och äta massa gott? Vet du ens vad en gris äter?

Du borde ärligt talat skämmas.

2010-08-05 @ 13:19:47
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Vikky

Jag har själv jobbat i grisstall så ja, jag vet vad de äter och hur de lever.

Klart alla djur kan ha det dåligt, men okej, 3 av 10 bönder knullar grisar, säkert 4 av 10 hästägare/ponnyägare gör att djuret helt tappar livslusten? Jag kan ta den parallellen då om du vill, lever du hellre 20-25 år i ren misär, som en vandringspokal, flera olika skitungar som sliter dig i munnen och sparkar dig i sidorna, ingen som egentligen älskar dig, har du det hellre så än lever 1-2 skitbra år och avslutar ditt liv med att mätta en mun?

2010-08-05 @ 13:37:53
Postat av: Emeli

Jag har ridit i 14år, har träffat över 200 olika hästar, och av dem verkade inte ens en femte del ha tappat livslusten, summarum: Kan du inte komma med källa på ditt uttalande så har du fel.

Och det är väldigt sällan en hästs liv är så.



Och jag har med varit i många grisstall. Stanken var så illa att jag spydde, spiltorna var så små att suggorna ofta la sig på kultingarna så att de dog. De fick inte komma ut, utan det var bara i de trånga spiltorna, inget underlag heller. Och oj, ALLA stall jag besökt har varit så, och ALLA har legat i Sverige. Och jag såg inget djur där som verkade vilja leva.

Kallar du det ett skitbra liv?

Läs på innan du uttalar dig, bara för att du jobbade på ett ställe där det var helt okej så betyder dte inte att alla är det. Öppna dina ögon.

2010-08-05 @ 13:58:36
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: e

"Vikky", att du ens jämför djurs lidande bevisar din totala brist på intelligens. Varför måste ett djur må sämre än det andra, rättfärdiggör det lidandet tycker du?



Om en torterad häst har det värre än en gris på ett slakteri, är det mindre synd om grisen för det? Sådant resonerande kan bara dömmas dom idioti, så jag föreslår att du öppnar ögonen precis som Emeli skrev. Herregud, människor.

2010-08-10 @ 18:58:54
Postat av: Vikky

Grejen är att du väljer ju att tolka som du vill. Jag rättfärdigar inte djur lidande, men jag tycker att ni verkar ju bara se de 3 av 10 grisar som inte har det bra "som bönderna har sex med".. Och jag förstår inte hur det kan vara SYND om en gris som lever gott och blir slaktad, den förstår ju inte direkt vad som händer. Djur har dessutom inte samma tidsuppfattning så grisarna kan lika gärna tycka att de levt i 100 år. Klart jag ser vad fan som händer med de djur som inte har det bra, och är helt emot det.



Ni tolkar som ni vill för ni håller starkt vid era åsikter, jag är inte förvånad...

2010-08-11 @ 07:02:19
Postat av: Emeli

Vikky, ska stänga in dig i en liten låda (och ah, glöm inte bort att du är otroligt klaustrofobisk), och sedan från ingenstans skjuta dig i pannnan. Det är ju inte synd om dig, för du har ju levt ett helt okej liv :pPPppp



haha idiot, seriöst. Lär dig känna medlidande.

2010-08-11 @ 15:46:49
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: vikky

Det handlar inte om att inte känna medlidande, för som jag sagt flera gånger så är jag emot de djur som faktiskt behandlas så. Det jag stör mig på är att du drar ALLA gris/höns/får/koägare över en gräns! För jag känner rent spontant att du vill att ALL köttproduktion ska försvinna, right? Pga att 3/10 bönder knullar djur och det bidrar till miljöförstöring. Då känner jag rent spontant att du borde tycka att vi ska skrota hela hästsporten också, för 3/10 hästar blir också knullade och könsstympade. Du har väl läst om djurbordellerna i danmark? Och vi bidrar väl också i miljöförstöring när vi kör våra hästar hem/till träningar&tävlingar osv.



Klart som fan jag inte tkr det är ok att hälften av djuren behandlas som dynga, men tycker du tar det hela ett steg för långt. (Inte i att du är veg, utan själva hat-grejen).

2010-08-12 @ 07:44:29
Postat av: Emeli

ALLA djur slaktas så. Det är inte precis så att de går runt helt ovetandes, utan de släpps in i en trång box där de blir skjutna med slaktmask.



Och ja, jag vill att all köttproduktion ska försvinna, kött är inget vi behöver utan bidrar bara till onödigt lidande, ohälsa och miljöförstöring.



Och källa på det? Du kan inte uttala dig och anta. Men rent spontant så skulle jag gissa på att det verkligen inte stämmer.

Ja självklart, men inte alls lika mycket. Köttindustrin är bland det som släpper ut allra mest, om inte mest. Kan dock inga siffror i huvudet.



Jag besitter mer medlidande gentemot djur än de flesta andra. Djur som djur. En ko är värd lika mycket som en människa i mina ögon, och förtjänar därför inte att behandlas sämre än en människa.

2010-08-12 @ 11:24:11
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Vikky

Vad menar du inte stämmer? Om du menar om djurbordeller, tror det var under denna vecka det stog om en DJURBORDELL I danmark (eller vart det nu var), för det är lagligt och folk gärna betalar för det. Ja det är lagligt i sverige också sålänge det inte "skadar djuret" men ah.. Kanske var Norge.



Det jag vill komma till är att sålänge det finns djur, kommer det finnas lidande för dem. Och de som inte slaktas får oftast lida längre och mer. Jag säger inte att det är ok, bara att det är så. Då kanske du inte bara ska tycka att typ alla som inte är veg är idioter, idiotin fortsätter även om vi som inte våldför oss på djur blir veg..

2010-08-14 @ 00:43:54
Postat av: Emeli

Har skrivit ett inlägg ang. djurbordeller och tidelag, är väldigt insatt i det ämnet, så nej, det var inte det jag pratade om.

och "Och de som inte slaktas får oftast lida längre och mer", det vill jag ha källa på. Du är hemskt dålig på det där med källor. Bara antar hela tiden.

Och ja, lidande kommer alltid att finnas, men man väljer själv om man ska bidra till det eller inte. Jag gör det inte, du gör det. Min moral är högre än din, jag är en bättre människa osv. Punkt slut.

2010-08-15 @ 00:45:27
URL: http://solitarymoment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0