Ovanor

2010-08-18 @ 15:33:28
Jag har dragit på mig en otroligt ful ovana från min ridskoletid; Nämligen att jag lutar mig inåt när jag rider på volt. Jag har försökt bli av med denna ovanan hur länge som helst, men jag lyckas verkligen inte. Frågade min tränare om tips men fick bara "hm... Vet inte. Men det är bra att du är medveten om dina brister i alla fall!" till svar. Inte så mycket till hjälp alltså.
Så nu undrar jag om någon vet något som skulle kunna hjälpa mig bli av med det? Vill ju inte snebelasta varken mig eller min häst.
Sedan är det den nedrans blicken. Jag är jättedålig på att titta upp om jag inte tänker på det konstant typ.

Andra ovanor jag haft är att jag dragit fram skänkeln, dragit upp hälen, lutat mig för mycket tillbaka, lutat mig för mycket framåt, men de ovanorna har jag arbetat bort!
Vad har ni för fula ovanor?

Kommentarer
Postat av: nea

sv; okej :) tack!

2010-08-18 @ 19:34:21
URL: http://neakarlssons.blogg.se/
Postat av: Erica :D

Att titta ner, att tummen inte pekar uppåt, att jag inte sträcker upp höften tillräckligt så att jag hänger inåt (: Sen blir jag fruktansvärt framåtlutad för jag har så kass balans :(

2010-08-18 @ 20:58:49
Postat av: Linnéa

Du ska alltid ha tyngd o tryck i ytter stigbygel på böjt spår, det får dig att inte luta dig inåt. Titta alltid rakt över på volt, alltså rakt över cirkeln till motsatt sida av volten.

2010-08-19 @ 16:12:17
Postat av: linda

titta på ytterörat, de funkar för mig iaf ;) man hamnar liksom rätt i sadeln på nåt sätt !

2010-08-19 @ 16:32:34
Postat av: Julia

Försök att lyfta upp inner axeln så hamnar du automatiskt rätt och tänk på sitsen ofta. Men sen ska man inte jobba på volter kanske bara 2 varv sen måste man rakställa och gå ut på rakt spår så att hästen håller och inte sliter på sitt inner framnben! Bäst för hästen och din ridning är att mest vara på rakt spår eftersom det är där man får en mer ärlig eftergift!:)

2010-08-20 @ 10:13:25
URL: http://julleduvet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0