Dagens ridpass

2011-05-26 @ 01:24:19
Målet idag var att verkligen få henne att trampa under sig och lyssna på hjälperna ordentligt. Red fram, mycket övergångar, joggade henne lite, tog ett par varv i galopp. Vilket gick bra i båda varven. Tror att hon tog fel galopp tre gånger idag, och det är faktiskt väldigt bra för att vara oss ;) Hon var pigg och fin. I alla gångarterna faktiskt. Till och emd skritten och traven! Bakåttänket är nästan helt borta faktiskt. Hon 'dog' bara en gång idag, och det var när vi travade av.

Fokuserade ju mycket på övergångar idag. Målet idag var att ta trav direkt från en ryggning, alltså ingen halt mellan. Vilket är ordentlig styrketräning för hästen. Det är så stärkande att man inte ska göra övningen mer än fem minuter, någon gång per vecka i början. Senare kan man öka till tio minuter.
Dte gick faktiskt väldigt bra i och med att jag la stor fokus på att hon skulle vara igång redan från början. Som sämst fick vi in ETT ENDA skrittsteg. Annars tog hon trav direkt. Så himla duktig!

Avslutade med galopp på volt. Högervarvet gick super. Hon håller typ igång själv nu. I vänstern får jag dock driva, och hon lyckas ändå bryta av efter ett tag.. :( Men vi lyckades med ett helt varv på volten i vänstergaloppen, så jag är nöjd! Och vi travade flera varv i både vänster och höger på fyrkanten så.

Jag övade lite på att sitta ner också. Hon är så himla svår att sitta ner på eftersom hon spänner sig när man sätter sig ner. Då blir det ju inte så enkelt. Men idag satt jag ner tills hon slappnade av och accepterade det, och efter det så var det inga problem att sitta ner på henne :D
Måste verkligen öva på att sitta ner, har tappat det helt nu när jag inte tränat på att sitta ner ordentligt på en väldigt lång tid. Ska lägga in så att jag sitter ner minst tio min varje pass i alla fall, så att jag kommer någonstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0